FirefoxVi anbefaler Mozilla Firefox

E-post:  cscnmailclassicsuzuki.no 

portfolio1 portfolio2 portfolio3 portfolio4

En kaffekopp og prat på Vindfjelltunet.

Vindfjelltunet mellom Siljan og Steinsholt er kun ett av samlingspunktene til våre entusiaster...

Klassiske Suzuki på MC-Messa.

MC-Messa Lillestrøm, 6 - 8 mars 2015....

En nydelig samling klassikere samlet i solskinnet på treffet i Telemark...

Classic Meet 2014...

En flott samling av "vannbusser" fra tidlig 70-tall...

Classic Meet på Bø Camping, 31 mai 2014...

small portfolio1 small portfolio2 small portfolio3 small portfolio4
themed object
2002 - 2016
get in touch

Besøk på Suzuki-museet i Japan

av Øystein Johnsen.


Mine ungdommer og meg har lenge hatt planer om å ta en ferie til Japan,
sommeren 2015 tok vi turen. Min datter studerer Japansk på fritiden,
hun og min sønn har japansk anime/tegnefilm som hobby.
Jeg har asiatisk kampsport og Japanske mc’er og spesielt Suzuki som hobby.
Det var derfor helt naturlig å planlegge en tur innom Suzukimuseet i Hamamatsu city.
Dette var på vei fra Kyoto til Tokyo, etter en uke med templer, ninja’er, samurayer
og mye spennende japansk mat.

På museet ble vi mottatt med vennlige smil og mye bukking før vi begynte vår self-guidede tur.
Til min store skuffelse oppdaget jeg at Suzukihistorien begynte med vevemaskiner,
ikke akkurat det jeg hadde sett for meg.

1952 Tråsykkel
«1952 Tråsykkel..»
Men ekstasen tok helt overhånd når jeg så de første motoriserte tråsyklene i Suzukihistorien. Historien som ble vist på skjermen bak denne fortalte at det var en av de ansatte i Suzuki som fikk problemer å sykle i motvind en kraftig uværsdag. Han tenkte at en liten motor hadde vært en drøm.
Han presenterte ideen sin for teamet,
det skulle være en rimelig motor, og det ble en 36cc med én hestekraft. Slik startet historien om de motoriserte tohjulingene til Suzuki.

1955 Collide COX
«1955 Collide COX»
Nå fulgte den ene etter den andre kjente og ukjente veteransykkelen opp. Ikke alle som ble solgt i Norge. Jeg vil tro at de erfarne Suzukiinteresserte
har sett de fleste typene, mange er jo importert i senere år har jeg sett.
Colleda COX 125cc en ensylindret 4-takter, ikke det jeg forbinder med Suzukihistorien med alle sine 2-taktere. Men en flott veteransykkel. Håper jeg får se, og høre en slik i Norge en dag, må være en spesiell lyd i den..

Suzuki T20
«1965 T20» og «1967 TC250»
Suzuki TC250
T20 og TC250 har den velkjente stilen fra slutten av 60 tallet, de fleste modeller sluttet vel med den sorte tankbeskyttelse før 70-tallet. Her var en -67 modell utstilt av TC250.

«1968 AS50»
Og så kom vi til småsyklene, AS50(1968) og T90(1969) i bakgrunnen. T90 husker jeg ikke fra ungdomstiden, men fikk ett kick når jeg så og hørte den hos Atle Bergesen, og nå her. Savnet for øvrig AC50 76-78 modellen som jeg kjørte og mekket mye på i ungdomstiden...
1968 Suzuki AS50

T500 Suzuki GT380
T500 (1968), GT380 (1972)
...var noen av godbitene som var utstilt fra slutten av 60 tallet og begynnelsen av 70 tallet.

Suzuki GT750 Suzuki RE5
GT750 (1973) og RE-5 (1974)
RE-5 - Wankelen er jo veldig spesiell, og artig siden vi har en del av de i Norge i dag.
Jeg har prøvekjørt en, nærmest en grov summende totaktslyd, og ett godt bunndrag i den.

Suzuki GS750
«1979 GS750E»
GS-serien var den første serien med firtaktere fra Suzuki på over 20 år, robuste og slitesterke motorer.

Suzuki design
Suzuki fremtid
Ellers var det kjekkeste for ungdommen å se designavdelingen, der de fikk prøve seg på softwaren og selvfølgelig artig for de å se futuristiske farkoster som Suzuki jobber med.

Tips til de som skal ned en gang, ring inn og booke besøkstid dagen før. De kan meget lite engelsk, jeg fikk min datter og hotellresepsjonen til å hjelpe. Det er gratis inngang og self-guide tur. Absolutt verd et besøk hvis man er på disse traktene.

slide up button