Besøk på Suzuki-museet i Japan
av Øystein Johnsen.
Mine ungdommer og meg har lenge hatt planer om å
ta en ferie til Japan,
sommeren 2015 tok vi turen. Min
datter studerer Japansk på fritiden,
hun og min sønn har
japansk anime/tegnefilm som hobby.
Jeg har asiatisk
kampsport og Japanske mc’er og spesielt Suzuki som
hobby.
Det var derfor helt naturlig å planlegge en tur
innom Suzukimuseet i Hamamatsu city.
Dette var på vei
fra Kyoto til Tokyo, etter en uke med templer, ninja’er,
samurayer
og mye spennende japansk mat.
På museet ble
vi mottatt med vennlige smil og mye bukking før vi
begynte vår self-guidede tur.
Til min store skuffelse
oppdaget jeg at Suzukihistorien begynte med
vevemaskiner,
ikke akkurat det jeg hadde sett for
meg.

«1952 Tråsykkel..» |
Men ekstasen tok helt overhånd
når jeg så de første motoriserte tråsyklene i
Suzukihistorien. Historien som ble vist på
skjermen bak denne fortalte at det var en av de
ansatte i Suzuki som fikk problemer å sykle i
motvind en kraftig uværsdag. Han tenkte at en
liten motor hadde vært en drøm. Han presenterte
ideen sin for teamet, det skulle være en rimelig
motor, og det ble en 36cc med én hestekraft.
Slik startet historien om de motoriserte
tohjulingene til Suzuki. |

«1955 Collide COX» |
Nå fulgte den ene etter den
andre kjente og ukjente veteransykkelen opp.
Ikke alle som ble solgt i Norge. Jeg vil tro at
de erfarne Suzukiinteresserte har sett de fleste
typene, mange er jo importert i senere år har
jeg sett. Colleda COX 125cc en ensylindret
4-takter, ikke det jeg forbinder med
Suzukihistorien med alle sine 2-taktere. Men en
flott veteransykkel. Håper jeg får se, og høre
en slik i Norge en dag, må være en spesiell lyd
i den.. |

«1965 T20» og «1967 TC250» |

|
T20 og TC250 har den
velkjente stilen fra slutten av 60 tallet, de
fleste modeller sluttet vel med den sorte
tankbeskyttelse før 70-tallet. Her var en -67
modell utstilt av TC250. |
«1968
AS50» Og så kom vi til småsyklene,
AS50(1968) og T90(1969) i bakgrunnen. T90 husker
jeg ikke fra ungdomstiden, men fikk ett kick når
jeg så og hørte den hos Atle Bergesen, og nå
her. Savnet for øvrig AC50 76-78 modellen som
jeg kjørte og mekket mye på i ungdomstiden... |

|
 |
 |
T500 (1968), GT380
(1972) ...var noen av
godbitene som var utstilt fra slutten av 60
tallet og begynnelsen av 70 tallet. |
 |
 |
GT750 (1973) og RE-5
(1974) RE-5 - Wankelen er jo veldig
spesiell, og artig siden vi har en del av de i
Norge i dag. Jeg har prøvekjørt en, nærmest en
grov summende totaktslyd, og ett godt bunndrag i
den. |

|
«1979 GS750E» GS-serien var den
første serien med firtaktere fra Suzuki på over
20 år, robuste og slitesterke motorer. |

|
 |
Ellers var det kjekkeste for
ungdommen å se designavdelingen, der de fikk
prøve seg på softwaren og selvfølgelig artig for
de å se futuristiske farkoster som Suzuki jobber
med.
Tips til de som skal ned en gang,
ring inn og booke besøkstid dagen før. De kan
meget lite engelsk, jeg fikk min datter og
hotellresepsjonen til å hjelpe. Det er gratis
inngang og self-guide tur. Absolutt verd et
besøk hvis man er på disse traktene.
|