FirefoxVi anbefaler Mozilla Firefox  

E-post:  cscnmailclassicsuzuki.no

Litt historie 1952 - 1985...

portfolio1 portfolio2 portfolio3 portfolio4

En kaffekopp og prat på Vindfjelltunet.

Vindfjelltunet mellom Siljan og Steinsholt er kun ett av samlingspunktene til våre entusiaster...

Klassiske Suzuki på MC-Messa.

MC-Messa Lillestrøm, 6 - 8 mars 2015....

En nydelig samling klassikere samlet i solskinnet på treffet i Telemark...

Classic Meet 2014...

En flott samling av "vannbusser" fra tidlig 70-tall...

Classic Meet på Bø Camping, 31 mai 2014...

small portfolio1 small portfolio2 small portfolio3 small portfolio4
themed object
2002 - 2016
get in touch

Suzukilogo

 

1952 :

Grunnleggeren av Suzuki, 63 år gamle Michio Suzuki, starter produksjon av små motorer
for bruk på tråsykler. Den første var totakteren på 36 ccm med navn "Power Free"

1954 :

Suzuki introduserte sin første virkelige motorsykkel. Det var to varianter, CO med 90 ccm
og COX med 123 ccm slagvolum. Begge hadde sideventilert firetaksmotor, tre gir og teleskopgaffel.

1955 :

Firetaksmotorene fases ut, og erstattes med totaktsmotorer på 102 og 123 ccm
i modellene "Porter Free" og ST. Suzuki satser nå på totaktsmotorer de neste to tiårene.

1956 :

Suzuki introduserer sin første twin med modellen "Colleda TT" på 247 ccm.

1959 :

Colleda Seltwin, en ny tosylindret modell med 125 ccm motor slippes.

1960 :

Suzuki vinner første pris for sin innsats i 125 ccm -klassen på Isle Of Man TT.

1961 :

Ernst Degner, racerfører hos østtyske MZ, hopper av og tar med seg hemmeligheter
fra MZ om totaktstuning.

1962 :

Ernst Degner vinner Suzukis første verdensmesterskap.
Før tiåret var omme hadde Suzuki fått ytterligere 8 VM-seiere.

1964 :

Erling Sande AS starter import av Suzuki til Norge.

1966 :

Suzuki T20, også kalt Super Six, presenteres. Tosylindret totakter på 250 ccm.
Moderne linjer, høy ytelse, og verdens første serieproduserte motorsykkel med 6 gir.

1967 :

Suzuki T500, solgt under navnet "Titan" i USA og "Cobra" i Europa slippes.
Gikk for å være rask, tørst, pålitelig og vibrerende...

1971 :

Suzuki GT750 "Vannbussen" blir introdusert på MC-Messen i Tokyo.
Tresylindret vannkjølt totaktsmotor på 738 ccm. Året etter kom de mindre
luftavkjølte slektninger GT 380 og GT550.

1974 :

Suzuki introduserer Suzuki RE-5 med wankelmotor.

1976 :

Totaktsmodellene fases ut, og firetaksmodellene GS400 og GS750 introduseres.
Suzuki følger da de tre andre store japanske MC-fabrikker ved valg av 4T-motorer.
Flere GS-modeller følger på i andre del 70-tall.

1979 :

GSX-modellene introduseres. En modernisering av GS-serien, og 4 ventiler pr. sylinder.

1981 :

Suzuki Katana introduseres. Modeller med spesielt design i størrelse fra 550 ccm til 1100 ccm.

1984 :

Suzuki XN-85. Teknisk avansert modell med 673 ccm Turboladet motor.

1985 :

RG500, racingmaskin tilpasset gatebruk blir tilgjengelig for gatekjørere.
Råsterk, vannavkjølt totaktsmotor med 4 sylindere kvadratisk plassert.
Så om ikke det var nok, så kom også GSX-R750, en lett, svært rask racer til gatebruk
som ble solgt i et større antall en totakteren RG500. Suzuki GSX-R1100 kom året etter.

 

slide up button