Stempelklaring 68 Suzuki Cobra

Her kan dere spørre, og diskutere rundt T-serien
Brukeravatar
SMF-Forumet
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Stempelklaring 68 Suzuki Cobra

Legg innav SMF-Forumet » 05 des 2014 14:05

Classic Suzuki Club Norge

Teknisk suzuki => Suzuki T-serien => Emne startet av: Jan på 05-01-2009, 20:55:51

Tittel: Stempelklaring 68 Suzuki Cobra

Skrevet av: Jan på 05-01-2009, 20:55:51

Leverer sylindre fra min 68 Cobra til honing+0,5m.m. Skal det brukes servicemanualens spesifikasjoner eller er det andre "gunstigere klaringer ???. Bruker et nytt Suzuki originalt +0,5 stempelsett.

Tittel: Sv: Stempelklaring 68 Suzuki Cobra

Skrevet av: bikejanerik på 06-01-2009, 20:11:03

Hei

Regner med at du mener borring siden du skriver + 0,5. Du bare leverer stempelkit sammen med sylindre, så ordner de som borrer resten.

Hvis du skal hone, så bruker du opp originale stempler og ringer, eller nye i original borring.

Skrevet av: Jan på 06-01-2009, 21:20:29

Ja, det kalles vel boring når diameteren skal opp 0,5m.m, og honing til slutt.

Har boret/honet en del sylindere, og får bestandig spørsmålet: hvilken klaring mellom Stempel/sylinder vil du ha?.

Skal jeg bruke den som står i servicemanualen? og her er forkjellige klaringer ut å går, en til Cobras originalstempel og en til 69 T500`s stempel.

Har du noen erfaring med Cobra´s originalstempel? (bildet) noen sier det skal brukes stempel til 69 T500, fordi originalstemplene har lett for å gå i stykker??

Ble det innviklet :-\

Skrevet av: bikejanerik på 07-01-2009, 00:41:28

Nå er ikke jeg så flink på mål osv, eller klaringer på forskjellige ting ;D, men hvis boken til cobra sier en ting, og du bruker originale cobra stempler, så ville jeg vel fulgt disse målene. Blir det for trangt så kniper jo stemplene ved høy varme.

Det jeg vet er er at venstre og midtre stempel til GT750 er de samme som til T500, og disse passer også cobra. Kvaliteten på cobra kontra T500 stempler aner jeg ingenting om. Men det er mulig at kvaliteten er bedre på T og GT stemplene. Putt de originale cobra stemplene på hylla, og kjøp et sett med T eller GT stempler. Disse vokser fortsatt på trær hos suzuki, og skaffes fra lager i alle 3 borringer.

Skrevet av: Jan på 07-01-2009, 10:32:45

Da tror jeg svaret er gitt, takker. :)

Skrevet av: Robin J på 11-01-2009, 13:59:19

Hva ble det til at du gjorde med stempel, borring osv?

Jeg skal borre Cobraen min nå. Blir så jeg legger meg på maks 5-6 hundredels klaring. Men jeg bruker ikke de originale Cobra stemplene. Kjøpte komplett sett av Miller, og de jeg fikk er nok til nyere T500.

Skrevet av: Jan på 11-01-2009, 18:27:17

Har ikke kommet lengre med dette enda.

Stemplene som jeg tok ut har gått 17000miles?, og så ikke antydning til skader, men velger å skifte fordi de begynner å nærme seg max toleranse.

Har nå engang dette settet med nye +0,5m.m originale Cobrastempel,så jeg vurderer å bruke de,,tror jeg ???

De du har er vel til 69 mod.+? ellers passer visst også mittre og venstre stempel fra GT750(vannbøffel).

Skrevet av: Suzukiboss på 12-01-2009, 17:05:25

Bruk Suzuki sine spesifikasjoner når sylindre skal bores. Bruk stempelsettet som er originalt for Cobra, Jan. Skriv ned eller ta kopi fra Suzuki servicemanualen og lever dette sammen med stemplene. Det gjelder for alle Suzuki modeller, la mekanikeren få spesifikasjonene som er til den enkelte modellen. Om du får spøsmål om hvilken klaring du vil ha så mer enn antyder det at du har med en "grovsmed" å gjøre. Om vedkommende ikke har Suzuki sine spesifikasjoner så gi ham disse. Clymer og Hynes bøkene er greie, men det har vist seg å være endel feil i dem. Gå derfor altid ut fra Suzuki sine service manualer. Da er du trygg.

Skrevet av: Jan på 12-01-2009, 20:32:50

Mange takk for utfyllende svar.

Har den originale servicemanualen, så da går jeg ut i fra den.

Du sier "grovsmed" tja kansje det, men årsaken til "klaringene" er at jeg har drevet med Go Kart en del år, og der legges stempelklaringene forskjellige stort sett i hver "klasse" (100ccm) også faktisk etter kjørestil.De har litt andre turtallsområder også, de værste rundt 20000omdr/min. og da skal det ikke mye til før det sier "plopp"!! og stempelet må slåes ut med dor.

Dette sporer visst litt av :-\,,,, men da bruker jeg med god samvittighet de delene jeg har og setter i gang. ;D

Skrevet av: eloso på 23-06-2011, 13:23:47

Originalt ble klaringen i 1968 oppgitt til 0,20! Det medførte en del lyd. Normalklaring i dag regnes vel for 0,06-0,08.

Sett i nyproduserte stempler. Stempler er ferskvare.