Import og Biltilsynet etc

Generell prat, nyheter, media, kommentarer etc..
Brukeravatar
SMF-Forumet
Innlegg: 155
Registrert: 13 nov 2014 10:10
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Import og Biltilsynet etc

Legg innav SMF-Forumet » 27 nov 2014 14:52

Tittel: Sv: GT125 lett MC?

Skrevet av: Suzukiboss på 06-11-2007, 09:28:09

Som LMK ansvarlig for klubben vil jeg, i god mening, få tilføre følgende : Mange har store problemer når de kommer til sin lokale Trafikkstasjon.

Dette fordi at den enkelte besiktigelsesperson ikke har, pr. d.d. , fått generell opplæring om hva som gjelder for de enkelte kjøretøyer.

Det er spesielt 3 punkter som jeg vil nevne til karen med sin nye GT125cc.



1. Fra i år må ALLE kjøretøyer som blir innført fra EU være utmeldt fra sine

respektive kjøretøyregistre i det landet den sist var registrert i. Uten denne

utmeldingen så skal det, etter de nye reglene, ikke kunne gå an å registrere

den i Norge.



2. Sverige har/hadde ikke, innført første gangs dato registrering i sine vognkort.

Flere har fått erfart at om dette ikke står i vognkortet så vil, fks. en 1974 mod

bli registrert som en 1975 modell i Norge. Derfor bør dette sjekkes før man

tar kontakt med Trafikkstasjonen. Noen ganger var det en " glipp " der det

likevel ble skrevet inn dato..



3. Flere har det siste året kontaktet meg fordi at de måtte ha lydtest samt at

glass måtte være " E " merket. Kjøretøyforskriftene fra 1942 skal gjelde for

veteran kjøretøy. Oppdaterte forskrifter fra 1972 er helt klare på hvordan mc

og mopeder skal behandles i § 1.5 og § 1.7.



I Norge er grensen 11KW for lett mc. Om vedkommende som vil registrere sin GT125 kunne fremskaffe et dokument fra det Svenske Vegverket på dette så hadde nok dette vært det beste.



Til alle det måtte gjelde : Klubben har LMK tilslutning der jeg holder meg oppdatert på alle nye " rare " ting som skjer i Departementet.





Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines

Brukeravatar
SMF-Forumet
Innlegg: 155
Registrert: 13 nov 2014 10:10
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Re: Importtråden

Legg innav SMF-Forumet » 27 nov 2014 23:38

Tittel: Om import, registering av veteran m.v.

Skrevet av: SveinT på 04-04-2014, 15:02:46

Hei, denne tråden bør være interessant for de som skal registere eldre importert motorsykkel,

eller søke om endring til korrekt årsmodell. (Overligger)







- over 2 sider :



http://forum.classichonda.no/index.php?topic=908.0

Brukeravatar
SMF-Forumet
Innlegg: 155
Registrert: 13 nov 2014 10:10
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Re: Importtråden

Legg innav SMF-Forumet » 29 nov 2014 23:26

Classic Suzuki Club Norge

Teknisk suzuki => Gamle teknisk => Emne startet av: Suzuki GT på 06-01-2008, 14:15:35



Tittel: Speedometer MPH

Skrevet av: Suzuki GT på 06-01-2008, 14:15:35

Får man godkjent en sykkel som har speedometer i miles?



Tittel: Sv: Speedometer MPH

Skrevet av: Suzukiboss på 07-01-2008, 10:04:48

MPH skal godtas av alle besiktigelses personer på alle Trafikkstasjoner i Norge. Dette gjelder kjøretøy eldre enn 30 år. Retningslinjer er gitt fra Samferdsel dep.

Klubben vår er en LMK klubb, Landsforbundet for Motorhistoriske Kjøretøyklubber. Undertegnede er medlemmenes kontakt i klubben. Hvorfor styret ikke har har

opplyst om dette på web siden er ukjent. Alle tekniske spørsmål angående mopeder/motorsykler kan rettes til meg på telefonene : 51687568 eller 90767060.

Om man bor i Kirkenes eller Lindesnes spiller ingen rolle da en liste med besiktigelsespersoner er gitt meg fra LMK. Mange har fått problemer etter import fra utlandet.

90% av disse tilfellene kan ordnes før fremvisning på Trafikkstasjonen. Dessverre viser det seg at det er mye uvitenhet både hos eiere og på Trafikkstasjonene rundt om i landet.

Bare fra i fjor sommer har jeg hjulpet 6 personer som har stått fast med registreringen på grunn av uvitenhet hos besiktigelsespersoner i systemet til Trafikkstasjoner rundt om i Norge.

Kjøretøyer over 30 år trenger ikke lydtest, skifte av lys samt skifte av speedometer fra MPH til KM. Det er klart fastsatt i kjøretøyforskriftene.

Dokumentasjon på dette, og andre problemer som kan oppstå, fremskaffes gjennom meg sammen med LMK.



Tittel: Sv: Speedometer MPH

Skrevet av: bikejanerik på 08-01-2008, 16:48:25

Beklager, Tom



Du er nå lagt til i topicen: Styret CSCN

Som forsikringsagent og e-post til deg





Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines

Brukeravatar
SMF-Forumet
Innlegg: 155
Registrert: 13 nov 2014 10:10
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Re: Importtråden

Legg innav SMF-Forumet » 05 des 2014 14:43

Classic Suzuki Club Norge

Teknisk suzuki => Suzuki GS => Emne startet av: hovmod på 03-07-2012, 12:27:25



Tittel: GS1000 og eksosanlegg. Ikke godkjent for reg...

Skrevet av: hovmod på 03-07-2012, 12:27:25

Heisan,



jeg har importert en 1978 GS1000E fra statene, og i morges viste jeg den på biltilsynet.

Den ble ikke godkjent for registrering, og bemerkningen sier at



"...skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at motorsykkelen tilfredsstiller kravene i ECE Reg. No. 9-00"



Jeg har et uoriginalt V&H 4-1 anlegg på i dag. Foreligger det noen slags dokumentasjon noe sted som det går an å få tak i så jeg slipper å bestille støytest?



Takker for alle innspill.



Tormod



Tittel: Sv: GS1000 og eksosanlegg. Ikke godkjent for reg...

Skrevet av: hovmod på 04-07-2012, 12:21:06

Nja.



Vance & Hines sitt svar var på én linje: "Not street legal. Off road use only."



Den er jo ikke SÅ bråkete, så jeg har et LITE håp om suksess i støytest læll, men jeg får vel begynne å se etter et godjenningsanlegg. :(



Tittel: Sv: GS1000 og eksosanlegg. Ikke godkjent for reg...

Skrevet av: Per Kristian GS 1000 på 27-08-2012, 11:27:42

Hvordan har det gått?



Tittel: Re: GS1000 og eksosanlegg. Ikke godkjent for reg...

Skrevet av: Per Kristian GS 1000 på 02-11-2014, 19:53:22

Forøvrig har jeg et 4-2 Sito anlegg jeg kan selge.





Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines

Brukeravatar
SMF-Forumet
Innlegg: 155
Registrert: 13 nov 2014 10:10
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Re: Importtråden

Legg innav SMF-Forumet » 05 des 2014 14:44

Classic Suzuki Club Norge

Suzukiprat => Suzuki Wobble => Emne startet av: catske72 på 01-09-2009, 23:32:20



Tittel: trøbbel hos biltilsynet

Skrevet av: catske72 på 01-09-2009, 23:32:20

Hjelp!!



Eg har vert hos biltilsynet i haugesund med ein suzuki tc200 68mod som dem ikkje vil godkjenne pga manglende dokumentasjon.Først så var det den orginale tittelen som manglet,

derfor blei den ikkje godkjent.Når eg fikk bekreftet at den orginale tittelen ikkje var nødvendig,så sa dem at eg måtte framskaffe eit bevis ifra usa at den ikke var stjålet der ifra,

er det noen som har kjennskap på hvordan ein skaffer sånne papirer ifra usa?den kommer ifra california,finnes det noen ein kan kontakte der borte?noe slags biltilsyn,register e.l?



er svært takknemelig for svar som kan hjelpe



mvh Cato



Tittel: Sv: trøbbel hos biltilsynet

Skrevet av: tw på 22-11-2009, 17:25:50

Dette har vært oppe et par ganger i bilmiljøet, og med en så gammel sykkel er nok det beste å få en bekreftelse fra politiet i USA om at sykkelen aldri er meldt stjålet.

Regner med at politiet i området der sykkelen sist befant seg i USA kan hjelpe deg. Før 1981 trengte ikke chassisnummer/rammenummer å ha 17 sifre, men for å bruke websidene med "title reports" må du ha 17-sifret nummer.



Ellers kan du jo se om du finner noe på http://www.vehiclehistory.gov/ siden sykkelen har gått i USA.





Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines


Gå tilbake til «MC Aktuelt»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest