Clutch sitter fast

Generelle tekniske tips, feilsøking mv.
Brukeravatar
SMF-Forumet
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Clutch sitter fast

Legg innav SMF-Forumet » 29 nov 2014 23:35

Classic Suzuki Club Norge

Teknisk suzuki => Gamle teknisk => Emne startet av: gt750 på 29-03-2008, 00:03:00

Tittel: Clutchen sitter fast

Skrevet av: gt750 på 29-03-2008, 00:03:00

Er det noen som har en god forklaring på hvorfor clutchen setter seg fast på enkelte sykler etter en vinterlagring.

Er det noe med type gearolje som blir brukt?? Jeg har intrykk av at det ikke er noe problem på enkelte sykler

???

Tittel: Sv: Clutchen sitter fast

Skrevet av: bikejanerik på 02-04-2008, 21:51:23

Hei

dette skjer dessverre ofte på våre gamle klenodier. Det kan ha noe med at oljen i gearkassa ikke dekker mye av clutchen når den står stille,

og spesiellt om vinteren da vi som oftest parkerer på hovedstøtten. Det i kombinasjon med dårligere belegg på platene kan være et mulig svar på problemene.

Husk også å bruke riktig olje (mc olje). Bruk en god 10w40 mineral, som kassene er konstruert for. Noen har også med hell brukt silkolene sin light gear oil

Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2011, Simple Machines

Brukeravatar
SMF-Forumet
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Re: Clutch sitter fast

Legg innav SMF-Forumet » 05 des 2014 14:32

Classic Suzuki Club Norge

Teknisk suzuki => Suzuki GS => Emne startet av: Pål på 09-06-2008, 23:03:51

Tittel: Problemer med clutch

Skrevet av: Pål på 09-06-2008, 23:03:51

Jeg har en GS550E som jeg har hatt i mange år.

Jeg har nå i år fått et problem med clutchen.

Når motoren er kald, er clutchen myk og fin når jeg trykker den inn eller slipper den ut, men når motoren er varm er den helt forferdelig.

Den "knirker" som om det er knusk tørt et eller annet sted, både når jeg trykker den inn og når jeg slipper den ut. Dødgangen på clutchhendelen er også større når den er sånn.

Når motoren har blitt kald igjen er clutchen også fin igjen.

Jeg tenkte at det kanskje var noe feil med oljetypen jeg har brukt, men forstår ikke det helt.

Jeg har i år som alle andre år handlet olje til sykkelen på mc-artikler her i Oslo, og jeg har aldri hatt noe problemer.

I år har de fått et nytt oljemerke som jeg ikke husker hva heter.

Jeg har da brukt den i viskositet 10 / 40.

Siden jeg nå fikk det problemet, var jeg hos dem igjen i dag, og kjøpte den samme oljen, men nå i viskositet 20 / 50

Dette hjalp dessverre ingen ting.

Hva kan problemet være ?

Tittel: Sv: Problemer med clutch

Skrevet av: Suzukiboss på 10-06-2008, 21:55:05

Hadde nylig inne en Honda med samme problemet. Det som skjedde var at når motoren/olja var kald så fungerte lamellene slik de skulle,

men når den ble varm så ble lamellene " limt " sammen. Det kommer av 2 ting, overflatene på " jern lamellene " er slitt og er speilblanke.

Dette medfører at de " limes " sammen med de andre lamellene. Dermed dras alle lamellene ut som en stor " klump ".

Når olja er kald så slipper lamellene taket i hverandre og alt virker normalt igjen.

Punkt 2 er om du har brukt en blanding av fks. syntetisk, mineralsk, semi-syntetisk osv. så kan dette skje. På din mc så ville jeg brukt

10/40 halvsyntetisk.