Bytte av tennpluggkabler

Generelle tekniske tips, feilsøking mv.
Brukeravatar
SMF-Forumet
Sted: 3737 Skien
Kontakt:

Bytte av tennpluggkabler

Legg innav SMF-Forumet » 29 nov 2014 23:33

Classic Suzuki Club Norge

Teknisk suzuki => Gamle teknisk => Emne startet av: nbjelland på 26-02-2008, 10:40:49

Tittel: Bytting av tennpluggkabler og hetter GT 500

Skrevet av: nbjelland på 26-02-2008, 10:40:49

Jeg mistenker dårlige kabler og hetter fra Coilen til min GT 500. Er det noen som hvet om det er mulig å bytte disse uten å bytte hele coilen?

Er de limt fast inni coilen eller er de gjenget/skrudd inn? Er redd for å prøve å skru de ut i tilfelle de er limt og jeg bryter av noe...

Svar tas imot med stor takk!

Njål Bjelland

Tittel: Sv: Bytting av tennpluggkabler og hetter GT 500

Skrevet av: bikejanerik på 26-02-2008, 17:49:37

Disse er, så vidt jeg vet, limt fast i coilene. Men man får erstatningscoiler med løse kabler. Prøv hos mc artikler i oslo.

Men kanskje dumt å bytte coiler når man kun skal skifte kabler. men må man så må man :)

Tittel: Sv: Bytting av tennpluggkabler og hetter GT 500

Skrevet av: Suzukiboss på 26-02-2008, 22:04:45

Kablene sitter på en stift støpt i coilen. Ta en skalpell, Biltema, skjær bort den gamle silikonen og skru ut de gamle kablene. Kjøp en o,5 m lengde med ny kabel, Biltema.

Mål opp rette lengder, kapp og skru fast. Kjøp et sett med Epoxy tuber, Biltema, og legg et tykt lag rundt stify/kabel. La det tørke etter anvisning på forpakning.

Kjøp 2 NGK plugghetter hos en bil el. rekvisita. Dette er noe som er blitt gjort siden 60 tallet og det fungerer utmerket. Et meget godt råd er at man legger 2 lag med krympeslanger over eldre kabler.

Etter 30 år vil det være fare for overslag. Istedet for erstatningscoiler eller nye NOS coiler så vil dette fungere med de originale coilene som du allerede har.

Skift alltid plugghetter ca hvert 5 år da isolasjonen kan begynne å bli dårlig. Ta og ut coilene og bruk brake cleaner på å vaske dem. Skit og smuss medfører overslag.

Til slutt må du passe på hvordan ledningsnettet blir lagt opp. Bruk brake clean på dette. Dusje gjerne over med electro clean og la det tørke før montering.