Alder på dekk & DOT-kode

Generelle tekniske tips, feilsøking mv.
Brukeravatar
0532-SveinT
Innlegg: 57
Registrert: 13 nov 2014 10:06
Sted: 3277 Steinsholt
Kontakt:

Alder på dekk & DOT-kode

Legg innav 0532-SveinT » 17 mai 2015 00:37

Det averteres stadig vekk eldre motorsykler som er lite brukt.
Hvordan står det til med alderen på dekkene ?
Sjekk DOT-koden..

-----------------------------------------------------------

Dekkets alder og DOT-markeringer på motorsykkeldekk

Alderen på motorsykkeldekk lar seg bestemme ved hjelp av DOT-markeringene.
Man finner disse markeringene på dekkets sidevegg.

Eksempel:
DOT EB V3 BRD 1200

Siden 1. Januar 2000 er DOT-nummereringen angitt firesifret.
De første to sifrene angir kalenderuken for produksjonen
og de to siste sifrene produksjonsåret.

Eksempel:
2305 = uke 23, år 2005

Forkortelsen DOT står for "United States Department of Transportation" (USA).
Et dekk som har denne betegnelsen står i samsvar med amerikanske lovbestemmelser.

Når regnes nye dekk ikke lenger som nye?
Dekk blir som regel utviklet og produsert slik at produksjonsegenskapene oppretteholdes hele dekkets levetid.
Alle dekk gjennomgår likevel en aldringsprosess som også oppstår under lagring.
Aldringsprosessen forløper forskjellig for hvert dekk, alt etter profil, gummiblanding og konstruksjon.
Dekkprodusenten tilsetter sine substanser i gummiblandingen, som sinker aldringsprosessen.
Når et dekk blir lagret skikkelig, beholder det også etter flere år (opp til 5 år) sin fulle yteevne og kan regnes som nytt.
Aldersgrensen ligger generellt på 10 år - deretter burde et dekk ikke lenger monteres eller benyttes.
Skulle en produsent uttale seg avvikende fra dette, er slike anbefalinger å følge.

Testresultater: Gamle dekk mot nye
Dekkprodusenten METZELER testet under løpsbetingelser et fem år gammelt sett motorsykkeldekk
samt et ferskt produsert sett, og sammenlignet resultatet. De fem år gamle dekkene hadde vært fagriktig lagret.
Både de gamle og de nye dekkene ble innkjørt over 200 km og ble testet av samme motorsykkel
på teststrekningen Vizola i over 5 runder. Forskjellen på rundetiden var mellom de gamle og de nye dekkene så liten,
at det ikke ble noen entydig seier og heller ikke mulig i praksis å fastsette noen kvalitetsforskjell.
[Kilde: METZELER Technikseminar 2004]

Rettslig vurderinger og anbefalinger fra fagorganisasjoner

Etter følgende tidsforløp kan dekk fremdeles regnes som nye:

BRV: 3 år etter produksjonsdato
(BRV: Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.)
ADAC: 2 år etter produksjonsdato
AG Worms: 2 års lagring etter produksjonsdato
(Amtsgericht Worms, päätös 03.12.1992, DAR 1993, 303)

( Kilde : Motorsykkeldekk.com / Delticom )

Tillegg om eldre dekk :
Reading the code:
The code is pretty simple. The three-digit code was used for tyres manufactured before 2000.
So for example 1 7 6 means it was manufactured in the 17th week of 6th year of the decade. In this case it means 1986.

For tyres manufactured in the 90's, the same code holds true but there is a little triangle after the DOT code.
So for this example, a tyre manufactured in the 17th week of 1996 would have the code176Bilde
After 01.01.2000, the code was switched to a 4-digit code. Same rules apply, so for example 3 0 0 3 means
the tyre was manufactured in the 30th week of 2003

( Kilde : http://www.carbibles.com/tyre_bible.html )

Bilde


1) Means Tire meets or exceed Department of Transportation standards
2) Manufacturer and Plant Code Number (Assigned by DOT)
3) Tire Size Code Number
4) Group of Symbols Optional with the Manufacturer (To identify the brand or other significant characteristics of the tire)
5) Date of manufacturing e.g.: Week 47, Year 2002

(Kilde : Pirelli.com)

http://www.bridgestone.no/dekktips_mc.html

Gå tilbake til «Diverse Teknisk»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest