Forgasser - synkronisering

Generelle tekniske tips, feilsøking mv.
Brukeravatar
0453-BjørnT
Styret
Sted: 3733 Skien
Kontakt:

Forgasser - synkronisering

Legg innav 0453-BjørnT » 05 mai 2015 16:56

Carb-synkronisering - Hjemmesnekret sync-måler.
[attachment=0]rsz_dscn5653.jpg[/attachment]
I dag var det tid for å lære / teste litt igjen. Jeg har hatt lyst på en sync -måler men har ikke tatt meg råd. Men en på nettet hadde en løsning til kr. 39,- og det passer meg. {#smileys123.tonqueout} En tynn plastslange, litt syntetisk totaktolje og en plankebit. Jeg koblet til sylinder 1 og 3 og startet opp. Etter litt varmkjøring la jeg den på 3000. Det skilte litt og en halv dreining på den venstre skruen gjorde susen; helt perfekt. Så koblet jeg midtre og kontrollerte den mot høyre. Det ble match uten justering. Da har jeg vel gjort en grei jobb med grunninnstilling... Eller, har jeg gjort noe feil på veien som jeg må lære mer om?? Gøy var det, det er helt sikkert.
Vedlegg
rsz_dscn5653.jpg
Suzuki; GS1000GT, GS1000GX, GS1000E

Brukeravatar
0453-BjørnT
Styret
Sted: 3733 Skien
Kontakt:

Re: Forgasser - synkronisering

Legg innav 0453-BjørnT » 05 mai 2015 17:00

Nytt instrument - CarbTune pro.

[attachment=1]rsz_img_0492.jpg[/attachment]
Jeg har nå gått en klasse opp :-) og kjøpt synkroniserings-instrument! Dette er veldig stabilt, viser undertrykket med søyler som ikke hopper. På GT750 er det uttak på forgasserne til å sette slangene på direkte mens på GS1000G må det skrus inn nipler. Det fulgte med små av plast men et lengre sett av messing må til for å komme til de indre forgasserne. Her viser den resultat før justering; altså min visuelle innstilling på benken.

Så var det å sette i gang; sal og tank demonteres og motoren startes og går seg litt varm. Slangene kobles og kontra-muttere på justeringene løsnes. Jeg hadde en time teori på Youtube for å se hva som reagerte etter som hvilken skrue jeg justerte. Nr3 er referanse, 1 og to 2 justeres likt først, så 1-2 sammen mot 3 og deretter 4 mot 3. det var slik jeg forsto det!!
[attachment=0]rsz_img_0494.jpg[/attachment]
Etter litt testing/feiling begynte det å ordne seg. Men nå begynte problemet. Når jeg strammet mutterne så forandret innstillingene seg! Jeg dro med meg skruen ved låsingen. Etter en del forsøk fikk jeg det til men en 8mm pipe med lang hals og en enda lenger tynn skrutrekker tror jeg må lages for å gjøre jobben mer proff.

Særlig når en har fått så flott utstyr :-)
Vedlegg
rsz_img_0494.jpg
rsz_img_0492.jpg
Suzuki; GS1000GT, GS1000GX, GS1000E

Gå tilbake til «Diverse Teknisk»